Видове електрически велосипеди – Как да изберем?

Пазара за електрически велосипеди е вече толкова наводнен, че човек който тепърва започва да има интерес трудно би се ориентирал към какъв вариант да се спре и накъде изобщо да гледа. Затова нека групираме всички велосипеди в няколко категории и ще се изненадате че всъщност нещата са доста лесни за разбиране.

Фабричен Електрически Велосипед

Тук говорим за напълно „марков“ заводски байк, който ще е готов за експлоатация без каквито и да е разбирания от електроника и прочие. Вече почти всеки производител на велосипеди е навлязъл и на пазара с E-Bike модели, но освен видовете рамки и оборудването, разнообразието от електро-задвижващи системи съвсем не е голямо. Основните разлики в цените идват от класа на рамката и вело оборудването, а при най-евтините модели все още се наблюдават 250w хъб мотори, които не са особено интересни, а що се отнася до централните всъщност Bosch с техните задвижващи системи са почти монополисти, като по-рядко се наблюдават и мотори на Shimano, Yamaha, Panasonic и някои други. Нека разгледаме техните

Предимства и Недостатъци

  • Не изисква специални умения или грижи.
  • Получаваме добър изчистен заводски вид.

  • Цените са силно завишени.
  • Отговарят на Евро изисквания за максимална мощност до 250W и до 25км/ч подпомагане!
  • Мотора не може да работи автономно.
  • Нямаме свободата да избираме ел. оборудването.
  • Сервизирането може да е помрачително скъпо.
  • Електрическите компоненти не са взаимо-заменяеми!

Заключение: Фабричните електрически велосипеди са подходящи за хора, които искат да притежават велосипед имащ основна функция на такъв, но с добавена електрическа помощ основно практична при изкачвания и са готови да платят крупна сума за това.
Нека продължим към по-интересните варианти.

„Сглоби си Сам“

При варианта в който избираме да електрифицираме наша платформа (рамка) с компонентите които желаем, нещата стават почти безгранични. Възможните нива на мощност са от 250W до над 10kW! Екстри като автоматична асистенция, рекуперативна спирачка, прецизно създадени режими на работа, възможност за всякакви периферни устройства като осветление, usb зарядно и други са само част от екстрите които можем да имаме на такъв наш велосипед. Може да се изпълни както с хъб мотор, така и с редица централни мотори, най-известните от които са на Bafang.

Предимства и Недостатъци

  • Пълна свобода на мощност без ограничения
  • Можем да изберем компонентите които желаем
  • Не сме зависими от взаимо-свързани компоненти
  • Получаваме много повече за парите си
  • Възможност за ъпгрейти

  • Не е лесно да се постигне изчистен фабричен вид
  • Нужни са сериозни познания ако си го правим сами

Както се вижда тук не сме „вързани“ към определена марка и модел с частите които е избрал производителя, а имаме пълната свобода да правим каквото пожелаем с нашата собственост. Можем да сложим както евтин малък хъб мотор, като нашия 1000 ватов кит подходящ за градско и междуградско придвижване с възможности на мотопед, така и много по-мощен или централен мотор Bafang, които ще имат и сериозни способности за катерене.
Батерията най-често може да бъде изпълнена в кутия на мястото на бутилката Hailong или триъгълна чанта за рамка

Разбира се има и други варианти за поместване, които зависят изцяло от въображението ни.

Заключение: Подходящо за хора с най-различни изисквания, които не се кланят на определена марка и обичат да държат нещата в свой контрол. Ако велосипеда е направен по поръчка, обикновено не се изискват и специални умения или познания.

 

Мощна Ендуро машина или Хот-Род

В тази категория искаме да отделим и някои варианти на електрически велосипеди, които достигат пределите на думата велосипед с мощности над 10kW и множество моторни части по тях. Тук всъщност велосипеда може да влезе и в категория „направи си сам“, както и да се поръча от фирма която произвежда специализирани рамки (Stealth electric bikes, Vector, Kuberg и др.),  или от работилница, която да асемблира компонентите. Предимствата тук са очевидни – огромна мощност, която по-скоро дава моторно усещане за хората които го търсят с бонуса че може и да се „разминем“ ако караме по публичните пътища, тъй като имаме педали. Недостатък обаче стават теглото и цената. Машината вече не може да се тика по стълбите например като обикновено колело (освен ако не сме я яхнали) защото ще тежи поне 50 кг., а тъй като обикновено се реализира с огромен и тежък хъб мотор като QS Motor 205 50H, който може да гори ток, колкото за няколко калорифера, съответно трябва и голяма батерия, която да го захранва и солидна рамка да удържи компонентите и мощността.

Това обаче съвсем не означава, че не е забавна – напротив, според мен това е най-забавния вид електрически велосипед! Усещането за солидност, стабилност и въртящ момент, който сякаш се опитва да ти откъсне ръцете от кормилото допринасят за уникалното усещане при каране, чувство за свобода и възможност да се движиш и по най-тежкия терен.

 

харесва ли ти статията?

Сподели във Facebook
Сподели в Twitter
Сподели в Linkdin
Сподели в Pinterest

напиши коментар

 .

×

Cart