Мощен Ендуро Е-байк? Или електрически мотор с педали (ревю)

Решихме да отдадем тази статия на типа „колело“, което е базирано на специализирана рамка (обикновено метална) пригодена за голяма батерия и мощен хъб мотор. Като говорим за мощност, имаме предвид 5-10, дори 15kW пиково. Ако се интересувате от електрически велосипеди, то по всяка вероятност сте попадали на този тип превозно средство под наименованието Stealth ebike, Enduro ebike и други. Всъщност много ентусиасти като нас си сглобяват сами подобна машина като обикновено рамката се поръчва директно от Китай и ако имаме добър планински велосипед за донор можем да прехвърлим вело частите на новата рамка, като остават само електрическите. Колко пък може да ни струват те? Нека разгледаме по-надолу.

 

Какъв бюджет ни трябва за мощен ендуро електрически велосипед?

Въпреки че е трудно да се отговори еднозначно на този въпрос поради разнообразието от контролери, размер батерия, вело оборудване, окачване, зарядно и т.н. ще кажем че абсолютния минимум към момента би бил около 5000 лв., но това е при условие че всички вело части са втора употреба от донор и всяко нещо до най-малката подробност си я правим сами (включително батерията)! Ако поръчваме нещата на готово и не правим компромиси, по-реалистичната сума би била 7-8000 лв. „Моля?! Та за тези пари бих си купил CRF само на няколко години“ би казал някой и поставяйки се на негово място бих го разбрал. Но цената при закупуването е само част от цялостната цена за ползване на нещо, особено ако то е превозно средство. Електричката няма да има нужда от редовен сервиз със смяна на масла, филтри, вериги, венци и т.н., но най-важното е че няма да гори бензин! Затова нека обобщим че финансовия аспект не е най-решаващия, а по-скоро установяването дали този вид моторизиран велосипед е за мен?

 

Как се усеща на пътя и в гората?

Вече знаем че Ендуро байковете изглеждат добре, но усещат ли се добре за каране? Веднъж като покараш такава машина е трудно да определиш към коя категория да го оприличиш – дали е колело или по-скоро мотор?

Ако го сравним с колело, то това е едно страшно тежко колело с малък ъгъл на завиване, нисък център на тежестта, необичайно дълга база, което го прави по-слабо маневрено, но много по-стабилно при висока скорост, педалирането без мотор е адско мъчение, но веднъж подадеш ли „газ“ осъзнаваш че всичко това няма значение, защото това „колело“ може да прави нещата по съвсем различен начин и е адски бързо както в гората, така и на асфалта.

Ако го поставим в категория мотоциклет обаче, то педалите стават излишни и някак си липсва опората на обичайните степенки, размера му е сравнително малък, при каране по равно нямаме проблем че сме с една предавка, защото тя започва от 0 и стига до 100 км/ч с огромен въртящ момент през цялото време, но когато влезем в планината липсата на бавни скорости понякога е недостатък. От друга страна пък това е един изключително лек и маневрен мотоциклет, който лесно може да се вади от трудни баири с много по-малко физическо усилие.

Без да се впускам в твърде дълбоки детайли просто бих искал да кажа, че за мен предлага всичко което ми трябва – огромен въртящ момент с моментална реакция на масура, напълно тиха работа на мотора, без усещане че замърсявам природата около себе си, почти безграничния контрол на поведението на машината според своите предпочитания, механичната простота, която вдъхва огромна сигурност, но нещото което не може да се опише е чувството! Ако трябва да използвам една дума бих казал „свобода“, въпреки че много хора биха казали че електрическата машина е много по-зависима, защото й трябва ток да върви, аз пак се чувствам много по-свободен на електричката си, може би защото съм независим от бензин, може би защото въпреки че не ми се налага, ток мога да си произведа и сам (от слънце, вятър и т.н.), не знам. Кажете вие какво мислите?

харесва ли ти статията?

Share on facebook
Сподели във Facebook
Share on twitter
Сподели в Twitter
Share on linkedin
Сподели в Linkdin
Share on pinterest
Сподели в Pinterest

напиши коментар

 .

×

Cart