Пластмасова зъбчатка в Bafang – митове и истината! Колко често се износва? Подмяна с метална?

Нека да започнем с най-важния въпрос – Защо зъбното колело е пластмасово?

Материала от който е изработено се нарича полиамид – изключителна пластмаса, която има много нисък коефициент на триене, невероятна устойчивост на износване и точната твърдост, която да позволи известна доза еластичност и да предотврати счупване, но със здравина за високи натоварвания. Основните причини да се избира полиамида пред метална зъбчатка са 2:

Ниски нива на шум. Полиамидните зъбни колела обикновено се поставят директно в контакт с мотора на първа степен на редукция, където въртящия момент е най-слаб, а оборотите са най-високи. Тъй като полиамида има еластичност и много ниско триене, той почти напълно елиминира шума от контакта си със съседното зъбно колело/ос въпреки високата скорост на въртене. Шума от подменена с метална зъбчатка е почти нетърпим за слушане. Ако не вярвате вижте това видео:

Предпазване на мотора – още по-важна функция, която е да спаси статора на мотора и неговата ос и лагери в случай на внезапен блокаж от дефектирал лагер, поражения по останалата част от редукцията или външни при удар на плочата (предния венец) в камък/скала например. В тези случаи първото звено което ще поддаде са зъбите на полиамидната зъбчатка, които ще се изронят и няма да повредят електромотора, който е най-скъпата част от системата в сравнение с пъти по-евтината зъбчатка.

 

На колко километра се износва?

Всеизвестен мит е че полиамидната зъбчатка на Bafang има много по-кратък живот от останалите компоненти в мотора. Това съвсем не е така! Отваряли сме мотори на над 15 000 км, които никога не са били обслужвани, а пластмасовото зъбно колело след почистване изглежда като ново. По-вероятно е дори еднопосочния лагер в самото зъбно колело да се повреди преди самите зъби да се износят.  Това е разбира се в случай, че не е имало инцидент с мотора, не е прегряван и не е тунингован с външен контролер! И още един пример за инцидент – счупване на зегерка, която фиксира зъбното колело, в следствие попаднали метални частици между зъбите на зъбчатката и оста на мотора. Имали сме такива случаи, които разбира се поемаме гаранционно. Но какви са резултатите от подобен дефект – изненадващо обикновено има повече поражения по оста на мотора от колкото по полиамидната зъбчатка! Толкова устойчива е на абразия, натиск и способност да възвръща формата си след определено ниво на огъване:

Затова е важно, когато чуем необичаен шум да реагираме веднага, а не да продължим да караме мотора, защото това може да доведе до значителни щети и нужда от подмяна на повече части.

 

Лесно ли се подменя пластмасовото зъбно колело на Bafang BBS02 и BBSHD?

Полиамидната зъбчатка се намира дълбоко в мотора и е необходимо да се свали капака на мотора, контролера, след което статора с ротора на електромотора за да разкрием вътрешния редуктор. Под капак фиксиран с 3 болта се намира пластмасовото колело. Не ви съветваме да го отваряте просто за да видите състоянието му, освен ако не подозирате проблем или има необичаен шум. След разглобяването на мотора е препоръчително да се проверят всички лагери, зъбчатки, валове, уплътнения, като някои от тях се скъсват при отваряне и се подменят. Обслужването на мотора е препоръчително да се прави на 5000 км. или по-малко при използване в тежки условия или често мокрене/миене. Вижте видеото ни за това какво представлява едно обслужване:

 

Колко са надеждни централните мотори на Bafang?

Китайския производител се доказа в годините с качествата и надеждността си. До толкова че е напълно съпоставим с най-големите световни брандове като Bosch, Yamaha, Shimano. Основната разлика обаче е, че всичко подлежи на подмяна и ремонт, частите са пъти по-евтини и достъпни. Едно обслужване с ремонтен комплект основно от лагери, който е тясно специализиран за Bosch например струва между 400 и 700 лв, докато стандартно обслужване на Bafang е 50-60 лв, а комплект с всички лагери, които са стандартни и масови са в диапазона 80-200 лв според качеството. Архитектурата не е затворена, а контролера не се заключва и отказва да работи без ясна причина. С една дума – „работно добиче“, което няма да ни остави на пътя и каквото и да се счупи може да се поправи. Разбира се има и своите слаби места, особено BBS01/02 250-750W, който има един термо датчик в корпуса, за разлика от BBSHD 1000W, който има и в статора на мотора. Това означава че хипотетично при много специфични условия и неправилно каране с тежка предавка продължително време в много стръмен участък бихме могли да прегреем BBS01/02. Ако преди това не се размекне полиамидната зъбчатка от високата температура до момент в който ще превърти или температурата в мотора се покачи толкова бързо че не достигне на време до сензора от другата страна на корпуса. BBSHD напълно елиминира тази възможност с термо сензора в самия статор. Той също е много по-устойчив на влага и водни пръски/вода под налягане. И двата мотора обаче е добре да се преглеждат и обслужват през по-малък период, когато са често мокрени – на всеки 2000 км или веднъж годишно. Избягвайте миенето на мотора веднага след експлоатация, защото мотора е още топъл, а студената вода ще го охлади рязко, създавайки вакуум, който ще засмучи част от влагата ако има нарушено уплътнение.

При нормална експлоатация и редовно обслужване очаквайте да има някои уплътнения и гарнитури за подмяна след 5000км, лагери и палчета на тресчотъчния механизъм след 10-15 000км, износвания на вътрешни компоненти (вал, ос, зъбчатки) след минимум 20 000км. Тези срокове са ориентир разбира се и могат да са много по-кратки при проникване на вода и експлоатация дълго време без обслужване.

харесва ли ти статията?

Сподели във Facebook
Сподели в Twitter
Сподели в Linkdin
Сподели в Pinterest

напиши коментар

 .

Двама най-добри приятели правещи електрически колелета. За повече информация и връзка, посетете раздела ЗА НАС

  • Адрес:Д. Изворово, Казанлък, Стара Загора
  • Петър:0885768972
  • Владо:0899766801
×

Cart