Често Задавани Въпроси за Електрическите Возила

Това е отворена публикация, която ще бъде постоянно актуализирана и нови въпроси и отговори ще бъдат добавяни

Следните предимства спрямо обикновения велосипед важат дори и за най-маломощните електрически колелета:

  • По-бързо предвижване спрямо конвенционален байк – много често по-бързо стигане от точка до точка в градска среда от колкото с автомобил
  • Карането по нанагорнище вече става нещо приятно вместо изтощително
  • Без потене! – с е-байк можеш да стигнеш на работа свеж и без пот
  • Практичност – с електрическото колело е много по-лесно и безопасно да возиш и своето дете, екипировка и дори да теглиш ремарке!

Най-голямото предимство при всички видове електрически велосипеди обаче е факторът забавление! Чувството да се движиш на ток не може да се опише без да си пробвал!

Въпреки че не произвеждат никакви емисии по време на каране, електрическите велосипеди и автомобили, както при всяко друго производство изразходват ресурс и енергия. Това плюс зареждането на електроенергия от мрежата означава че ще бъдат произведени парникови газове от експлоатацията на електрическото превозно средство, но както редица проучвания са показали, те са много по-малко от алтернатива с двигател с вътрешно горене. Затова електрическите велосипеди винаги ще бъдат по-екологични от бензинови алтернативи.

Въпреки че няма еднозначен отговор, ще се опитаме да обобщим. Ако велосипеда е фабричен и отговаря на регламентите на европейския съюз, това означава че ще бъде ограничен на 250W мощност и до 25 км/ч максимална скорост. Това обаче не е особено забавно и повечето велосипеди които ние правим са поне 1000w и способни да развият поне 50 км/ч. Другата крайност са мощните ендуро „велосипеди“, които са над 10kW и способни да развият над 100 км/ч за изключително кратко време.

Цената може да варира в много широк диапазон, като най-евтините варианти са електрифициране на обикновен велосипед с хъб мотор (около 1000 лв. + велосипед), като преминем през електрифициране с централен мотор Bafang (около 2000 лв. + велосипед) и стигнем до супер-мощните ендуро машини със специализирани рамки и огромни батерии, които могат да ни струват близо 10 000 лв. Странното е че до тях се нареждат и фабричните маркови велосипеди, които са маломощни а могат да струват дори повече…

Въпреки че първоначалната инвестиция за закупуването на е-байк може да е стряскаща е важно да сметнем всичките разходи за целия експлоатационен период и точно там се вижда че всъщност електрическите велосипеди са доста икономичен транспорт, тъй като нямаме разходи за гориво, регулярна поддръжка, консумативи и други.

Повечето търговци представят подлъгваща информация за пробега, който обикновено е възможен само чрез сериозно педалиране, всъщност основната роля за предвижването на машината да я играе велосипедиста.
За да извадим този фактор от уравнението ще представим пробега единствено при условието че няма да се педалира, а ще се движим само на ток. Нека да вземем един средностатистически пример.

Пример: 1000W велосипед, 90 кг. водач, 48v, 20Ah батерия (48х20=960Wh), поддържане на 40 км/ч средна скорост = разход от 25 Wh/km = 38 км. пробег

Ако обаче намалим скоростта на движение на половина, то и разхода ни ще падне повече от двойно и съответно ще изминем много по-голяма дистанция! Затова и точния пробег е много субективен и може да зависи от редица фактори, но в реални условия имайте предвид че обикновено разхода ни е от 15Wh/km (при по-бавно каране) до 50-70Wh/km (при по-агресивно каране на по-мощна машина в планината).

Ако искате да знаете при вашето каране колко голяма батерия би ви трябва за да изминете определено разстояние, не се колебайте да се свържете с нас

Гореща тема, която поражда много спорове, но всяко нещо има своите предимства и недостатъци.

Хъб мотора винаги е по-евтин за една и съща мощност, предлага по-проста конструкция и единствената движеща се част е ротора, който е захванат на два лагера, т.е. няма нищо друго което механически може да се повреди или износи на пръв поглед. Това го прави изключително надежден. Също така само чрез хъб мотор можем да постигнем мощности над 3000w на обикновен велосипед и да развиваме умопомрачаващи скорости. До тук с предимствата. Хъб мотора не е оптимален вариант в планината, защото имаме само една предавка и тя обикновено е доста бърза. За да изкачваме сериозен наклон трябва и много голяма мощност, която да преодолее голямата предавка на която сме принудени да караме, което го прави особено неефективен в тези условия. Допълнително карането на ниска скорост и висока мощност при изкачване в комбинация със затворения дизайн на вътрешния статор карат хъб мотора бързо да качва температура и често би се налагало да го изчакваме да изстине, а ако не е снабден с термодатчик и автоматични лимити, прегряването е сериозен риск.

При централните мотори, най-известните от които Bafang се отваря една много важна вратичка и това е опцията да изберем на каква предавка да се движим – дали да си купим въртящ момент за максимална скорост или да продадем силата за сметка на по-голяма скорост. Това ни позволява да изкачваме невъобразими баири с голяма лекота и ниска мощност, но пък с доста по-бавно темпо разбира се, което и подхожда на велосипед. Друго предимство е отличния баланс поради позицията на мотора ниско в средата на рамката – маневреността е отлична и чувството за лекота на велосипеда се запазва. Към недостатъците – при централните мотори сме ограничени откъм максимална мощност (обикновено до 1000w), защото тя трябва да мине през велосипедните верига и венци, които не са предвидени за такива натоварвания. Освен че споменатите вело части ще се износват по-бързо, механически централните мотори са по-сложни и имат вътрешна редукция на 2 нива, което ги прави по-скъпи. Но практиката ни е показала колкото и невероятно да звучи по-често попадаме на изгорели хъб мотори и ремонтираме скъсани кабели при оста и сменяме на хол сензори от колкото имаме повреди при централните мотори!

Вижте и нашето сравнение на 1000W хъб мотор с 750w Бафанг централен мотор

Заключение: Ако имате възможност се насочете към централния мотор, дори това да означава да отложите за някакъв период покупката за да съберете необходимата сума. Хъб мотора е подходящ само за градска, междуградска среда и по-лек офроуд без прекалено дълги стръмни участъци, докато централните мотори се чувстват в свои води точно в планината, но нямат против да се разтегнат и при каране по равно с висока скорост. Само те предоставят пълното щастие от електрическия велосипед.

Изненадващо често задаван въпрос и въпреки че не е невъзможно, определено не е най-ефективния начин.

Това, което може би търсите в случая е регенеративна или рекуперативна спирачка – т.е. мотора се превръща в генератор и зарежда обратно батерията, разбира се за сметка на инерцията която сме генерирали. Имайте предвид че това е просто по-ефективен начин за спиране – вместо да изхабим енергията за ускорение в спирачно усилие, когато се налага да намалим, можем да върнем част от нея обратно в батерията чрез рекуперативна спирачка.

Какво означава това на практика? – при наличието на специален контролер с тази функция можем да регенерираме енергия при намаляне на скоростта чрез отделно лостче или просто при връщане на „газта“. В най-оптималния случай при градско каране, това би ни удължило пробега с до 20%.

Възможно е само при хъб моторите, поради наличието на свободни венци при централните мотори!

Нещата тук силно могат да варират, но ще дадем няколко примера:

  • 1000w хъб мотор с контролер тежат около 8 кг., а центъра на тежеста се измества към задното колело
  • Bafang 750w тежи 5.6кг., но теглото е добавено точно под средното движение, което запазва отличен баланс и нисък център на тежестта

Компонента, който се прибавя към горните примери е батерия, а тя според нуждите може да започне от 3 кг., до над 15 кг. при по-екстремните варианти за хипер пробег. 

И така установяваме че нормално утежнението на обикновения ни велосипед е в диапазона 10-15 кг.

Времето за зареждане може да се сметне чисто математически вземайки капацитета на батерията (Ah) и мощността на зарядното (А).

Например: Ако имаме батерия 12Ah и зарядно 6А, това би означавало около 2 часа време за зареждане.
12Ah / 6A = 2 часа

Това е при условие че правим пълно зареждане от напълно изтощена батерия. Тук не взимаме предвид забавянето на зареждането към края на цикъла, което може да удължи процеса с до 15 мин. ако искаме пълно зареждане (100%).

Имайте предвид че за доброто здраве на батерията не трябва да зареждаме с повече от колкото е капацитета на батерията (да я зареждаме за по-кратко от 1 час), но това така или иначе рядко може да се случи, тъй като толкова мощните зарядни са редки и скъпи.

 * текста се отнася само за литиево-йонните батерии

Отговора отново може да бъде многозначен. 

При централните мотори на бафанг например, мотора е напълно освободен и не се движи при педалиране, което означава че няма никакво утежнение или допълнително усилие.

При хъб моторите обаче, мотора винаги се върти когато колелото се движи и можем да усетим макар и минимално съпротивление и леко намалена инерция поради ефекта на магнитите. Това не означава че не може да се педалира разбира се, но няма да е съвсем като педалиране на обикновен велосипед. Колкото по-голям е нашия хъб мотор, толкова повече ще усещаме този ефект. 

Възможно е дори да педалираме 70 килограмово ендуро колело с 5kW хъб мотор, но усилието ще е огромно и без помощта на мотора едва ли ще стигнем много далеч.

Въпреки всеобщото разбиране че водата и тока не са добра комбинация всъщност това рядко причинява проблеми, особено при електрическите колелета. 

Компонентите на електрическия велосипед са така направени че да не може да се мокрят при дъжд и мокро време, но в повечето случаи дори да е нарушена цялостта на даден компонент и вода да достигне до него, тя обикновено не би причинила никакъв ефект заради твърде високото си съпротивление и ниския волтаж на системата.

Това не означава обаче че регулярното мокрене на вътрешни компоненти не може да причини корозия и замърсяване, което не е желателно. Солената вода също е изключение от горното твърдение, тъй като тя има значително по-ниско съпротивление и може да причини електрическа повреда ако достигне до чувствителен компонент като платката на контролера. 

Затова не се притеснявайте да карате електрическия си велосипед в мокро време, но и полагайте грижи за него да го почиствате и да го оставяте да изсъхне след каране.

Масовото прилагане на електрическата мощност при велосипедите е чрез системата асистирано педалиране или „pedal assist“, т.е. когато педалираме мотора автоматично се включва заедно с нас, но при по-мощните варианти (каквито правим ние) обикновено има палцова газ или масур. Вижте нашия клип за повече информация.

харесва ли ти статията?

Сподели във Facebook
Сподели в Twitter
Сподели в Linkdin
Сподели в Pinterest

напиши коментар

 .

Двама най-добри приятели правещи електрически колелета. За повече информация и връзка, посетете раздела ЗА НАС

  • Адрес:Д. Изворово, Казанлък, Стара Загора
  • Петър:0885768972
  • Владо:0899766801
×

Cart