Регенеративна спирачка, рекуперация, моторна спирачка или просто реджен – има ли смисъл и колко ток ни връща в батерията?

Ако сте тук за да научите повече за възможността електрическия велосипед или мотор да разполага с функцията да връща ток в батерията чрез моторна спирачка и да си отговорите в кои случаи тази „екстра“ я има, както и кога бихме имали най-много полза от нея то вие сте на правилното място. Да започнем с въпроса:

Кои системи и мотори могат да имат функцията регенеративна спирачка?

На кратко – всички безчеткови мотори които са перманентно механично свързани със задвижващото колело могат да се превърнат в генератори при наличието на тази функция в контролера! Това елиминира хъб мотори с редукция които имат вграден свободен венец, както и всички централни мотори за велосипед поради наличието на свободни венци както в мотора, така и в задната главина на велосипеда. Остават всички директ драйв хъб мотори (без редукция), както и централни мотори при мотоциклет който е свързан механично с верига и без свободни венци. Но това не означава че регенерацията винаги има смисъл и по-долу ще научим защо.

 

Колко ток ще възстановим или спестим с рекуперация?

Нека започнем с ефективността на мотора като генератор. Ако един безчетков трифазен мотор каквито основно се ползват има средна ефективност от 80% като мотор, то като генератор тази ефективност ще е около 60%. Освен това за да генерира волтажа на батерията и значителен ток той трябва да се върти над определени обороти. Това означава че мотора е много по-слаба спирачка спрямо възможностите му като мотор! От тук можем да си направим заключение че ако мотора ни е маломощен, то регенерацията му ще е нищожна и не си заслужава усложненията. Но колко точно трябва да е мощен за да има смисъл? Ако говорим за хъб мотор трябва да е поне 2000W за да имаме някаква практична моторна спирачка при спускане по асфалт с по-висока скорост, но не очаквайте реджена на 2000W мотор да ви спре или да върнете повече от 2-3% ток в батерията в реални условия! Най-голяма ефективност на моторната спирачка има при централен мотор при мощности над 10kw където заради предавателното число и по-високите обороти на мотора в по-голяма част от времето успяваме да възвърнем около 15% ток обратно в батерията при каране в планината. За сравнение с 10kW хъб мотор в планината възстановения ток обикновено е 7-8%

 

Видове управление на моторната спирачка?

В основни линии начините на активиране на реджен са 3

  1. Автоматично при връщане на „газта“ – т.е. когато върнем масура например се активира предварително зададено ниво на рекуперация, което напомня на моторната спирачка при ДВГ. Тук сериозен недостатък е че нямаме свободна инерция освен ако не е изключена машината, което е непрактично.
  2. Чрез активиране на бутон или сензор на лостчетата на спирачките – отново предварително зададено фиксирано ниво на спирачка, но този път се активира с дадено действие или бутон.
  3. Най-интересния тип управление е вариращия реджен – тоест имаме отделно аналогово управление с палец примерно където постоянно в реално време можем да активираме и контролираме силата на спирачката. Изключително практично при високите мощности на електрическите мотоциклети.

 

Недостатъци?

Има и такива. При хъб моторите на мястото на главината основния недостатък е че оста променяйки посоката на въртящия момент с който действа върху рамката се опитва да развие гайките си! Предвид този важен за безопасността недостатък трябва да се ползва задължително спъваща скоба/скоби с много малки толеранси и лепило на резбите с висока задържаща сила и чести проверки. Също така ако мотора ни е в конфигурация при която работи на предела на възможностите си и често работи във висока температура, то използването на регенеративна спирачка ще го загрява допълнително заради по-ниската ефективност както споменахме по-горе.

 

В заключение – Някои хора предпочитат хъб мотор 1500-2000W заради възможността за регенеративна спирачка пред централен мотор Bafang например! Но това е груба заблуда, тъй като централния мотор е много по-ефективен и без регенеративната спирачка и няма никакъв смисъл възможността да регенерираме 2-3% енергия от така или иначе твърде неефективния хъб мотор заедно с неговите недостатъци. Така че освен ако не планирате превозно средство с висока мощност няма нужда да поставяте регенеративната спирачка като изобщо някакъв приоритет.

харесва ли ти статията?

Share on facebook
Сподели във Facebook
Share on twitter
Сподели в Twitter
Share on linkedin
Сподели в Linkdin
Share on pinterest
Сподели в Pinterest

напиши коментар

 .

×

Cart