Тук ще поговорим за този вид „мачо“ ендуро велосипеди от типа на Stealth Bomber с основно големи железни рамки, огромни и тежки хъб мотори в задната капла от рода на QS205 и QS273, големи 72+ волта батерии и мощности от 5kw до 10-15kw. Този жанр в стил от всичко по много при електрическите колелета стана все по-непопулярен последните години поради няколко причини, които ще изредим по-долу, но нека първо си припомним защо бяха мечтата на много от нас.
Мотоциклет маскиран като велосипед! Съзнателно или не, в търсенето на все повече и повече мощност, скорост и ускорение се стига до този вид машини – по-бързи от 125 кубиков мотор, но с презумпцията, че караме велосипед. Ускорението е страхотно, но то не е всичко и нека обсъдим защо.
Ергономия и тегло! Теглото е от най-непреодолимите препятствия що се отнася до мощни хъб мотори, които изискват и големи батерии. Железните рамки също не помагат в това отношение. И все пак теглото е сравнимо или по-ниско от много лек мотопед. По-големия проблем обаче според нас е ергономията и устойчивостта на усукване! Стоежа на такъв ендуро велосипед се основава на стъпване върху подвижни педали вместо фиксирани степенки като на мотоциклет, а тялото е приведено напред, особено ако седалката е велосипедна. В комбинация със силно гъвкавата рамка, усещането нито е като на велосипед, нито като истински мотор. Наистина голям компромис, който е най-oсезаем когато терена стане малко по-предизвикателен или ударим някаква неравност дори на асфалт.
Катерене и прегряване! С навлизането на централните мотори както при велосипедите, така и при електрическите мотоциклети, стана повече от ясно, че хъб мотора не е за планината, без значение каква мощност е той. Освен проблемите с рамките, които споменахме, огромното тегло в каплата влошават драстично поведението на окачването. Но дори това не е основния проблем, а дизайна на хъб мотора. Той е директ драйв – което означава, че няма редукция и оборотите на електромотора винаги съвпадат с оборотите на каплата, които са относително ниски. Това поставя изключителен товар върху хъб мотора при потегляне, ниска скорост и продължителни изкачвания. Намотката става неефективна, генерира големи количества топлина, които трудно се отдават навън заради дизайна на хъб мотора. И резултата е – тежък електромотор, голям разход на ток (ниска ефективност), недостатъчен въртящ момент при ниска скорост, неизбежни прегрявания при употреба в планината.
Легалност! Мощните велосипеди с хъб мотори, които е спорно колко са велосипеди все още са в сив сектор, защото не е имплементиран напълно европейския регламент в нашия Закон и правилник за движение по пътищата, най-вече в частта за ясно дефиниране на „електрически велосипед“. Въпреки това, все повече общини налагат собствени ограничения, а прогнозите са, че ще бъдат и законово ограничени рано или късно, което би означавало, че ще можем да ги караме само извън пътната инфрастуктура. А както разбрахме ендурото и офроуда не е най-силната страна на мощните велосипеди с хъб мотор.
Има много по-добри алтернативи! Ако някой има желание да кара велосипед в планината, винаги бихме препоръчали централен мотор, без значение дали Tongsheng 500W, Bafang 750W или 1000W. Истината всъщност е когато решаваме какво да покараме в малкото свободно време, без да се замисляме избираме малкия Бафанг пред 10kw мощен „ендуро“ велосипед с хъб мотор, тъй като дори с Bafang 750W получаваме по-добри способности за катерене, кара се по-лесно и безгрижно и най-вече доставя по-голямо удоволствие. Ако пък клоним към мотоциклетното усещане, скорост и възможности, вече на пазара има страхотни, леки, електрически ендуро машини, които са класи над велосипеда с хъб мотор, дори направо са от друго измерение, несравними. Нашия безспорен фаворит е Talaria Sting R! Не само, че доставя всичко от което може да имаме нужда при ендуро, но и може съвсем легално и спокойно да се кара по пътищата с регистрация като мотопед.